Ero of Ærø, wad- en sontvaarder uit 1910, Martenshoek werf Bodewes.

Ero of Ærø,
een Wad- en Sontvaarder uit 1910, gebouwd in Martenshoek bij de werf Bodewes

We hebben de ERO verkocht
Na dertig jaar genieten van onze stoere schip, zijn wij overgestapt op de Da Capo II.
We gunnen de nieuwe eigenaar veel plezier met de ERO.
Alle gegevens en foto's zijn te vinden op www.aanenuitleg.nl/ero/

Ook na 100 jaar stond de tijd niet stil in de Ero. We zijn blij met dit kado, voor het jarige schip, van Ien en EwaldKlok op de Ero, de tijd staat niet stil. Ero honderd jaar oud(aug 2010), varend langs het paard van Marken. Foto's Thijs Spijker(Thijs van de Toren)
Ero honderd jaar oud, varende langs het paard van Marken.Foto Thijs Spijker(Thijs van de Toren)
Deze geweldige vlag was een kado van MIrjam voor het schip zijn verjaardag.
Ero 100 jaar oud
Sinds 1993 zijn mijn vriendin en ik de trotse eigenaren van de Ero.
Het schip heeft sinds 1998 een "grijze pas" wat betekent dat het een erkend historisch vaartuig is.
In het boek "Schepen die blijven" (een uitgave van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig dat verscheen ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan in 1999), staat de Ero op bladzijde 265.

Ero zomer 2006 op het IJsselmeer

De Deense geschiedenis van de Ero vonden we ooit in een Deens tijdschrift - we weten helaas niet meer welk. Hieronder volgt de letterlijke tekst.

De is op een Deense site te vinden: http://www.maritime-museum.dk.
Daar vond ik in hun archief met het trefwoord Ærø het volgende plaatje:
Ero in Denemarken als Hans

Toen heette het schip nog Hans. Je ziet het schip in de staat, naar ik aan neem, zoals het Nederland in 1938 heeft verlaten. Daarna is het verbouwd tot de huidige staat.
Ero in Denemarken als TeklaEro in Denemarken als Tekla
Deze 2 foto's toont de Ærø onder de naam Tekla, foto's gemaakt in 1956.

Van de heer Olsen uit Denemarken kreeg ik spontaan nog 3 foto's van de Ero, toen nog de "Ulla Christ".
De eerste plaatjes van een zwaar beladen Ero, en eentje in de "Århus  havn".
Ero in Denemarken als Ulla ChristEro in Denemarken als Ulla ChristEro in Denemarken als Ulla Christ in Århus  havn


MOTORSKIB Hans

Hasle. OUUI
Stål på klink.
Br. 90,81. Nt.44,57
1910 Martenshoek af G. & H. Bo- dewes. Indkøbt april 1923 fra Norge under navnet »Neptunus I«. (N) »Hans« ,
(H) Ærøskøbing. Aug. 1936 forandret fra motorskib til M/ jagt. Sept. 1945 forandret til motorskib. Nov. 1948 købt der- fra af Robert Chr. Nielsen,
skibs- fører, Hasle, og (H) her. Okt. 1949 solgt til Hans Chr. Rasmussen,
skibsfører, Maarup på Samsø, (N) »Bølgen«,
(H) Hadsund. Nov. 1960 købt fra Aalborg under navnet »Tekla« af Aage Emil Christensen,
Skibsfører, Knudsker, (N) »Ulla Christ«, (H) Rønne. April 1967 solgt til Ballen, (N) »Ero«.
Met behulp van Deense bezoekers hebben we de tekst als volgt kunnen vertalen.

Ero heette toen nog Ulla Christ.Motorschip Hans

Hasle OUUI
Geklonken Schip
Bruto 90,81 ton
Netto 44,57 ton
1910 Gebouwd door de werf G. & H. Bodewes te Martenshoek (Groningen), Nederland.
April 1923: Het schip is gekocht van een Noorse eigenaar onder de naam " Neptunus I".
Augustus 1936: In de haven van Ærøskøbing (hoofdstad van het eiland Ærø) is het schip omgebouwd van motorschip tot motorjacht .
September 1945: omgebouwd tot motorschip.
November 1949: verkocht aan Hans Chr. Rasmussen, kapitein uit de stad Maarup van het eiland Samsø. Hij voer het schip onder de naam "Bølgen" en had als thuishaven Hadsund.
November 1960: het schip werd gekocht van de stad Aalborg onder de naam "Tekla" door Aage Emil Christensen, kapitein uit Knudsker (stad op het eiland Bornholm ), onder de naam "Ulla Christ" met als thuishaven Rønne (hoofdstad van Bornholm).
April 1967: verkocht aan de stad Ballen (op het eiland Samsø), onder de naam "Ero".

In de zomer van 2005 zijn we bij de geboorteplaats van het schip geweest.
Het was even zoeken omdat Martenshoek niet meer bestaat - nu heet het Hoogezand-Sappemeer. Het kanaal waaraan de scheepswerf lag, loopt nu dood, maar er worden nog steeds coasters gebouwd.
Martenshoek de plek van de werf Bodewes in 1910.
Hoe het er nu vergaat kun je zien op http://www.bodewesshipyards.nl/. Op de site zijn spectaculaire te waterlatingen te zien. Wij zijn in 2008 weer geweest op uitnodiging van Watervloot 2. De onderstaande foto geeft een mooi vergelijk tussen toen en nu.
De Ærø bij de werf Bodewes tijdens Watervloot 2. foto: Alle ...

De kennis en het vakmanschap van de werf Bodewes vindt zijn oorsprong in de rijke historie van het bedrijf. Aan de wieg van de huidige werf staan Geert en Hermannes Bodewes, die in de jaren twintig van de vorige eeuw de werf begonnen. Het scheepsbouwbloed is door de familieaderen blijven stromen en inmiddels staat de volgende generatie aan het roer. (bron:http://www.scheepswerven-bodewes.nl/)
Te water lating bij Bodewes. Oude werf van Bodewes.

Het eiland Ærø in Denemarken.
Het eiland Ærø in Denemarken.
De havenstad Ballen op het eiland Samsø.
De havenstad Ballen op Het eiland Samsø
Midden jaren zeventig is de Ero gekocht door Amerikaanse avonturiers en naar Amsterdam gevaren. Vanwege brandstofgebrek en gebrek aan kennis verkochten ze het schip aan Leo van Herk.
Leo heeft veel verbeteringen aangebracht en verkocht het schip na ongeveer 15 jaar door aan Ewald en Ien Buisman.
Vier jaar later, in december 1993, konden wij het schip overnemen.
De Ero ligt nu al ruim dertig jaar in de Ertshaven van Amsterdam, een plek vol historie en moderne architectuur.
Amsterdam Ertshaven daar ligt de Ero.
Uitzicht vanaf onze zijde naar het KNSM-eiland, links zijn onze nieuwe steigers in aanbouw.
Ertshaven Amsterdam op 1 oktober 2007. Foto van© fred dijs. Ertshaven Amsterdam op 1 oktober 2007. Foto van © Fred Dijs.


Daar ligt de Ero dan aan de nieuwe steiger in Havens Oost aan de Verbindingsdam.
Ero aan de nieuwe steiger in Havens Oost aan de Verbindingsdam

Technische gegevens zoals die staan vermeld op de internationale meetbrief van 1983:
Lengte:
25,86 m
Breedte:
4,96 m
Holte:
2,13 m
Lengte over alles:
27,05 m
Bruto inhoud:
88,67 registertonnen = 251,18 M3
Netto inhoud:
61,33 registertonnen = 173,75 M3
Rest inhoud:
245,29 M3

De internationale meetbrief van 1983
ENI nummer 02008695 volgens het brandmerk op het schip, met dank aan Simon J. de Waard: http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Ero_%28ship,_1910%29

Toen het Rijnschepenregister werd ingesteld moest je verklaren dat je tegen vergoeding op de Rijn voer  (Waal, Merwede en zo verder tot zee) en dan kreeg je een officieel scheepsnummer. In de wandeling het Europanummer. Dat nummer was in het dagelijks gebruik zo succesvol, dat praktisch de hele beroepsvaart het op zijn schip schilderde. Het werd toendertijd samengesteld via een combinatie van het nummer van het kantoor van teboekstelling met het brandmerk en om aan het aantal van zeven cijfers te komen werden nullen tussengevoegd. Vertalen we dit schip. Het kantoor Amsterdam had nummer 20 en het nummer in het brandmerk 8695. Het resultaat zou geworden zijn: 2008695.

Maar de tijd staat niet stil. Europa heeft zich ermee bemoeid en daar is het ENI nummer uit voortgekomen: European Number of Identification. Dat wordt voor bestaande schepen eenvoudig samengesteld door vóór het oude officieel scheepsnummer een 0 (nul) te zetten. Formeel mag dat pas na de (goed)keuring voor het Certifikaat van Onderzoek. Volgens dit systeem werkend zouden dan dit schip als ENI nummer 02008695 hebben.


Ook de ERO was deelnemer aan SAIL 2005. We hebben meegevaren met de SAIL-IN als lid van de LVBHB (Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig) waarover meer informatie te vinden is op www.lvbhb.nl

We waren met de Ero ook deelnemer aan Groninger Welvaart. klik hier voor meer informatie.

terug naar boven

Han Hendriks email: Aan & Uitleg    Copyright © 2007 Han Hendriks.